Indruk na indruk!

9 juli 2011 - Chengalpattu, India

Weer even een berichtje. We hebben niet veel tijd, dus het wordt een korte!

Na onze heerlijke massage in Mc Leod Ganj zijn we doorgereist naar Amritsar. Hier hebben we de overweldigende Golden Temple bezocht. Wel drie keer! Het was er gigantisch druk, maar de sfeer was echt top! Een Indiaas muziekje op de achtergrond en heerlijk slenteren over de marmeren tegels met uitzicht op de mooiste tempel van India. Grappig was dat veel Indiase bezoekers ons kennelijk interessanter vonden dan de tempel zelf, want overal moesten we op de foto en zelf toen wij foto's van elkaar aan het maken waren, stonden er zo'n 20 mensen achter om ook foto's van ons te maken. Heel apart..

In Amritsar zijn we ook naar de grensovergang met Pakistan geweest. In Attira om precies te zijn. Wederom een drukte van jewelste, maar dat mocht de pret voor ons niet drukken. Wij werden namelijk op de VIP / Foreigners tribune gezet. Leuk, alle blanken bij elkaar.. Dit was echt fantastisch!! Aan de ene kant van het hek waren de Pakistaanse tribunes en aan de andere kant van het hek de Indiase. De Pakistanen waren redelijk stil en wij (India) gingen uit ons dak!! Er werd gedanst, muziek gemaakt en het publiek werd flink opgezweept door de plaatselijke Ali B. Daarna werd het hek (de grens) ritueel gesloten en werden de vlaggen omlaag gehaald. Dit alles heeft een klein uurtje geduurd.

Na Amritsar hebben we onze reis voortgezet naar Bikaner. Hier hebben we maar een nachtje geslapen, want dit diende meer als tussenstop om naar Jaisalmer te gaan. In Bikaner hebben we de eerste kamelen gespot en de rattentempel bezocht. We hebben onze grootste angsten overwonnen en tussen meer dan 20.000 ratten gelopen. Echt super smerig, maar wel weer een ervaring rijker!

Van Bikaner zijn we naar Jaisalmer gegaan. Een hele mooie stad, ook wel de Golden City genoemd, omdat de stad van goud lijkt te zijn. Eigenlijk zijn alle huizen gewoon lichtbruin (woestijnbruin). Hier hebben Anne en ik de kamelensafari gedaan. Laura vond dit te warm, dus zij bleef veilig thuis. Om 9.00 in de ochtend zijn we de kameel opgegaan. Tot 12.00 hebben we door de prachtige woestijn gelopen. Prachtig, maar bloedheet. Van 12.00 tot 16.00 hebben we dus onder een grote boom gezeten, geluncht en even uitgerust. Daarna kon de tocht weer voortgezet worden. Om 18.00 zijn we gestopt om de zonsondergang te zien. Toen is Laura ook nog gekomen. Door de bekende Mr. Desert is ze opgehaald met een jeep en heeft ze met ons gegeten. Na de zonsondergang zijn we verder gegaan naar ons kamp. Een paar stenen hutjes en in het midden Anne en mijn bedje voor deze nacht. Na het eten is Laura weer naar Jaisalmer gegaan en hebben wij (ik althans, Anne had haar eerste diarree!) de nacht heerlijk doorgebracht onder de sterrenhemel. Geweldig!!
Om 6.15 werden we gewekt en konden we de zonsopgang zien. Daarna ontbeten en weer 1 uurtje de kameel op, waarna we opgepikt werden door de jeep en weer naar Jaisalmer zijn gegaan. Echt weer een schitterende ervaring!
In Jaisalmer hebben we verder nog een dagje aan het zwembad gelegen, waar we een 5-koppige groep studenten uit Groningen hebben ontmoet. Ben je helemaal in India, hoor je nog dat Nederlandse gebrabbel.. Maar nee, het was hartstikke gezellig en Anne en ik hebben 's avonds met hen gegeten. Weer wat ervaringen uitgewisseld en dat is natuurlijk altijd handig! De stad beschikt ook over een super mooi fort, waarop we de laatste avond lekker gegeten hebben.

Gisteren zijn we van Jaisalmer naar Jodhpur gereist, waar we dus nu nog steeds zijn. Jodhpur wordt ook wel de blauwe stad genoemd en dat wordt duidelijk als we de deur van onze kamer opendoen en uitzicht hebben over de blauw gekleurde stad. Erg mooi! We gaan zo het fort bezoeken en morgen reizen we door naar Jaipur. Bijna alweer de laatste stad..

Maar niet getreurd!! Want we hebben eergisteren een retourtje Varanasi geboekt! Dit is een stad op ongeveer 1,5 uur vliegen vanaf Delhi en alle reizigers zeggen dat dit een erg duister stadje is. Er worden live crematies gedaan in de bekende Ganges rivier en vanaf een bootje heb je de kans om een lijk te spotten in de rivier. Klinkt smerig en dat zal het ook zeker zijn, maar als we de ervaringsdeskundigen mogen geloven, dan is dit het hoogtepunt van India. Dus we zijn erg benieuwd!!

Wat is het vooruitzicht? Morgen gaan we dus naar Jaipur waar we 1 nachtje verblijven. 11 Juli reizen we naar Agra waar we de wereldberoemde Taj Mahal gaan zien. 12 Juli gaan we door naar Delhi en de 13e vliegen naar Varanasi. Daar blijven we twee nachtjes. De 15e vliegen we weer terug naar Delhi en de 16e moet Anne alweer naar Delhi Airport. Ze vliegt de 17e om 2.30 weer naar huis. Mijke gaat de 17e 's avonds naar het vliegveld en vliegt dan de 18e om 4.15 weer terug. De reis gaat veel te snel!!! Maar we genieten echt elke dag van het indrukwekkende India!!

Tot volgende week alweer!

Xx Anne en Mijke

1. Anita Relou:
    9 juli 2011
    Leuk! Have fun tijdens je laatste weken. En bij deze alvast een goede reis de 18e. X Anita
  2. Chantalle:
    11 juli 2011
    Hoe was de Taj Mahal?? Haha ik ken die alleen van het spel 'Hotel'.
    Nog veel plezier en een goede terugreis voor beide!!
  3. Lobke:
    11 juli 2011
    Vet hoor! Behalve dat rattenhotel dan, gadver!
    Haha, en leuk toch je eventjes een echte ster voelen? :) Tot snel meiden! X
  4. Inge:
    13 juli 2011
    Wat gaaf!!!! En wat een mooie tulbanden hebben jullie ;) Veel lieve groetjes uit het zonnige Frankrijk! Goede reis! xxx
  5. lonneke:
    15 juli 2011
    Ha vrouwen! Goed om te lezen dat jullie het naar de zin hebben daar! Geniet er nog heel veel van en ik zie jullie gelukkig snel weer! X lon
  6. Astrid:
    16 juli 2011
    Het zit er bijna op, maar je herinneringen blijven gelukkig voor altijd, die kan niemand je afnemen.
    Sterkte bij het afscheid nemen en goede reis, kom veilig thuis!
  7. Carlijn Wout Stan Jasper:
    19 juli 2011
    Welkom thuis Mijke! Wat een verhalen weer, wel een hele mooie afsluiting van jullie bijzondere reis! Deze herinneringen neemt niemand jullie meer af!
    Tot snel in Esbeek, groetjes, Wout en Carlijn